Beeldhouwster Hilde Van Sumere is overleden

13-05-2013

Hilde Van Sumere, één van de belangrijkste vertegenwoordigers van het Constructivisme in België, is na een vijftigjarige loopbaan in de beeldende kunst overleden te Asse op 13 mei 2013. Ze is onder meer bekend voor haar monumentale werken o.a. aan de ingang van het vrt-gebouw ( II=I ), 'Driehoek in beweging' in het station Ossegem van de Brusselse metro, 'Beweging II' in het Middelheimmuseum te Antwerpen en het monument 'Vrede' op de Antwerpse Wapper.

Haar beelden maken deel uit van talrijke publieke en privécollecties in binnen-en buitenland. Voorts siert haar zevendelige Genesis-reeks (1981-82) de inkomhal van het gebouw van de Nederlandse Christelijke Radio-Vereniging (NCRV) te Hilversum en werden haar 14 Staties van de Kruisweg uit 1985-89 door de KU Leuven aangekocht voor de Begijnhofkerk te Leuven. Dit is slechts een greep uit haar oeuvre.

De kunst van Hilde Van Sumere viel ook in China erg in de smaak. Ter gelegenheid van de Olympische Spelen van 2008 selecteerde het "China Sculpture Institute" haar monumentale sculptuur "Peace" om permanent een plaats te krijgen in een park in het centrum van Beijing. Voor het achtste beeldhouwerssymposium in Yuzi Paradise in het Chinese Guilin maakte ze de "Lotus VII" in graniet. Yuzi Paradise is een beeldenpark van een Taiwanese zakenman, waarvoor telkens een aantal gerenommeerde kunstenaars worden uitgenodigd om ter plaatse een beeld te realiseren.
Hilde Van Sumere was sinds 1995 lid van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten. Ze verwierf internationale faam en kreeg tal van onderscheidingen. Ze werkte in Carrara (Italië) en Beersel, waar ze werd geboren op 15 oktober 1932.

Ze volgde haar opleiding van 1958 tot 1964 aan de Academie voor Schone Kunsten van Brussel en werd nadien de assistente van beeldhouwer en architect Jacques Moeschal(1913-2004).

Ze ontwikkelde haar eigen oeuvre: cirkel, vierkant, rechthoek, driehoek, kubus en balk, haar geometrisch abstracte beeldhouwwerk wordt getypeerd door een krachtige, sobere vormentaal, die een subtiele gevoeligheid uitstraalt.

Studiebeurzen stellen Hilde Van Sumere in de gelegenheid om in 1968 in Tsjechoslowakije en in 1971 in Carrara (Italië) te verblijven. Ze keerde regelmatig naar Italië, haar tweede thuisland terug, om er direct in de marmergroeven van Carrara te werken.

Naast monumentale werken, bestaat haar oeuvre uit kleinere composities met een heldere vormgeving, waarvan sommige uit beweegbare onderdelen bestaan. Ze heeft een uitgesproken voorkeur voor edele, duurzame en onbuigzame materialen als staal, polyester, brons en plexiglas, maar vooral voor marmer. Haar favoriete materie is de befaamde witte Carrara marmer.

Er is beeldmateriaal beschikbaar: fotos's, video Lotus VII in China
www.hildevansumere.com


Terug naar overzicht